paulvandermarck.nl

Changing the world, one story at a time…

©2022 PvdM Contact

Met Vested de Corona-winter door ...

koude-intolerantie-bij-artritis-678x381
De tweede Corona-golf is begonnen en niets wijst erop dat we hier snel doorheen zullen zijn en niemand weet zeker of er geen 3e of 4e zal komen ….

Dit betekent voor veel organisaties dat het alle hens aan dek is en dat in veel gevallen een eerste reflex zal zijn om dit op leveranciers af te wentelen of omgekeerd, leveranciers die bij schaarste van hun producten nu woekerprijzen gaan vragen. Zie wat er gebeurde met mondneusmaskers en handgels een paar maanden terug; niet omdat het moet, maar omdat het kan …..

In IT-outsourcing is het vaak niet anders; het contract is formalistisch, hoekig en heeft nooit voorzien wat we in een pandemie zouden moeten doen (waar de vraag soms 80% wegvalt), maar toch gaan we ijzerenheinig de regels toepassen en zal vaak de ene partij de andere het vel over de neus proberen te trekken. Wat er dan ontstaat beschrijven Vitasek/Hart in de
Harvard Business Review van deze week als ‘shading’, of zoals wij in het Nederlands zouden zeggen ‘de lucht betrekt’. De andere partij voelt zich in de kou gezet en zal bij de eerste-de-beste gelegenheid proberen dit ‘terug te pakken’.


Hoe anders is dat in een Vested-contract waar de relatie belangrijker is dan de regels en waar ‘guiding principles’ staan boven de tekst van het ‘niet-nakomen-van-verplichtingen-artikel’, als willekeurig voorbeeld. Eén daarvan zou kunnen zijn:

“We are committed to fairness, which does not always mean equality. We will make decisions based on a balanced assessment of needs, risks, and resources.”


Dat leidt tot een gesprek op basis van eerlijkheid, transparantie en redelijkheid. Wellicht kan niet elk contract en zakelijke relatie volstaan met een paar principes (al doe je dat thuis in je relatie impliciet vaak wel), maar het helpt enorm als je daar mee begint!

CHANGING THE WORLD, ONE STORY AT A TIME …….

Paul, bevliegeraar!